Opublikowano: 18 lipca 2017

W celu zwiększenia atrakcyjności ekspozycji, w szczególności kierując się do młodych odbiorców, Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” wprowadziło do swojej oferty nową mobilną aplikację wykorzystującą rzeczywistość wirtualną oraz tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Jest to wirtualny przewodnik po ekspozycji, wyświetlający nie tylko kierunki i odległości względem poszczególnych obiektów, ale i pełne informacje na ich temat oraz zdjęcia archiwalne.

Nowatorskim wzbogaceniem aplikacji są krótkie filmy sferyczne, przedstawiające scenki z życia górnośląskiej wsi przed stu laty. Dzięki zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej, w jednej z chałup znajduje się „ożywiona” izba, w której prezentowane są codzienne czynności wykonywane niegdyś przez zamieszkującą ją rodzinę. Co ciekawe, filmy te są zintegrowane z ekspozycją muzealną, płynnie łącząc świat wirtualny i rzeczywisty.

Kolejną atrakcją jest wirtualny chlewik, w którym obserwować można zrekonstruowane cyfrowo zwierzęta poruszające się w realnej przestrzeni obiektu, a całość dopełnia przestrzenny dźwięk.

Znajdując się obok stodoły z Istebnej pasjonaci techniki będą mogli obejrzeć ze szczegółami, jak wygląda i działa młocarnia, porównując prawdziwy eksponat z jego cyfrową, animowaną wersją, prezentowaną w technologii rzeczywistości rozszerzonej.

Dla najmłodszych użytkowników aplikacji przewidziano gry terenowe. Jedna z nich polega na odnajdywaniu wirtualnych zwierząt, które rozbiegły się po terenie Muzeum i sprowadzeniu ich do chlewika. Dla nieco starszych zaproponowano trudniejsze zadanie – skompletowanie części młocarni, które roztargniony gospodarz pogubił w okolicznych zaroślach
i zabudowaniach.

Zwiedzający mogą uruchomić aplikację na tablecie wypożyczonym w kasie Muzeum lub na własnym urządzeniu – tablecie lub smartfonie z systemami Android i iOS. Ze względu na zastosowanie w aplikacji nowoczesnych technologii konieczne jest jednak spełnienie przez własne urządzenie wysokich wymagań – do prawidłowego funkcjonowania sprzęt powinien być wyposażony m.in. w mocny procesor graficzny, żyroskop i IMU oraz precyzyjny odbiornik GPS. Dla zainteresowanych zwiedzających Muzeum posiada 15 tabletów w drewnianych obudowach wypożyczanych przy wejściu.

Skansen zaprasza więc wszystkich miłośników dziedzictwa kulturowego, a także nowych technologii, do skorzystania z proponowanych multimedialnych atrakcji.

Dodajmy, że nowa aplikacja mobilna jest kolejną multimedialną – po wirtualnej szafie i symulacjach dźwiękowych – atrakcją, którą wprowadzono do oferty Muzeum. Wirtualna szafa pozwala “bez zdejmowania ubrań” przymierzyć regionalne stroje ludowe, noszone na historycznych ziemiach górnośląskich.

 

Zasady korzystania z aplikacji w skrócie:

  • Aplikacja o nazwie Skansen Chorzów jest dostępna dla platform Android i iOS.
  • Aplikację, działającą w trybie offline, można pobrać z internetowego sklepu Play lub App Store, należy jednak mieć na uwadze, że jej rozmiar to ok. 450 – 700 MB.
  • Istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu dedykowanego tej aplikacji w kasie Muzeum, należy jednak dysponować gotówką w wysokości 50 zł na potrzeby zwrotnej kaucji za wypożyczenie tableta.
  • W poniedziałki i dni, kiedy na terenie Muzeum są realizowane imprezy plenerowe nie ma możliwości wypożyczania tabletów.

 

 

 

Zachęcamy do obejrzenia krótkiej prezentacji reklamowej zawierającej ujęcia próbne filmów sferycznych wykorzystanych w aplikacji.

Regulamin udostępniania przewodników multimedialnych

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.