Viktoria – otwarty pojazd czterokołowy z wysokim kozłem stangreckim, z dokładanym siedzeniem, zza którego łagodną i wygiętą linią rysuje się forma głębokiej pasażerskiej skrzyni dla dwóch osób, wyposażonej w kanapę i osłoniętej składaną skórzaną budą, po rozłożeniu chroniącą przed deszczem, a przy rozłożeniu w połowie – przed słońcem. Płynny kształt skrzyni i budy podkreślają gięte błotniki. Podłoga powozu znajduje się nisko nad ziemią (maksymalnie 40 cm). Pierwsze pojazd tego typu pojazdy pojawiły się już 1844 roku. W 1869 roku pojazd został sprowadzony do Anglii przez księcia Walii. Dopiero wtedy do tego typu pojazdu przylgnęła nazwa Victoria od królowej imperium brytyjskiego J.K.M. Victorii (panującej w latach 1837–1901). Powóz ten wtedy wykorzystywano w celu odbywania przejażdżek po parku i najbliższej okolicy.
Powóz typu „Victoria” GPE-2178, pochodzenie: Goleszów k. Cieszyna, początek XX wieku. Pojazd otwarty, czterokołowy, wyposażony w kanapę pasażerską na sprężynach, welurową, pikowaną. Skrzynia zawieszona na resorach eliptycznych. Po prawej stronie od woźnicy zamontowany hamulec korbowy. Obręcze kół zostały dodatkowo ogumione. Wymiary pojazdu: długość 280 cm, szerokość 168 cm, wysokość 210 cm. Przednie koło o średnicy 80 cm, tylne – 100 cm. Rozstaw kół: na przedzie 123 cm, w tyle130 cm. Naprawę przeprowadziła firma kołodziejska Mikołaja Bogajewicza w Pniewach w 2005 roku.
Pojazd typu myśliwskiego „jagdwagen”
Bryka myśliwska, zwana też polowcem (niem. Jagdwagen), to duży sześcioosobowy pojazd używany w trakcie polowań, paro- lub czterokonny z charakterystycznym nadwoziem kanciastym. Z przodu znajduje się osłona – wachlarz, a nad kołami błotniki. Z tyłu powozu umieszczona była charakterystyczna drabinka na upolowaną zwierzynę zwana huśtawką. Jadwageny używano od XIX do połowy XX wieku, były szczególnie popularne na terenie ówczesnych Niemiec.
drabinka
pojazd przed konserwacją
Jagdwagen GPE-2588 pochodzenie: Chorzów, początek XX wieku. Pojazd posiada z przodu i z tyłu wygodne podwójne siedzisko oraz składane mniejsze siedzenie również dla dwóch osób. Tapicerka powozu welurowa. Wymiary pojazdu: długość 296 cm, szerokość 158 cm, wysokość 160 cm. Przednie koła o średnicy 86 cm, tylne – 106 cm. Rozstaw kół: na przedzie 135 cm, w tyle 138 cm. Po prawej stronie od woźnicy zamontowany hamulec korbowy. Prace renowacyjne przeprowadziła firma: Janko Andrzej Jankowiak z Trawicy k. Koszalina w 2006 roku.
Powozy typu „landolet”
Landolet – (z fr. małe lando) – to czterokołowy otwarty pojazd konny przeznaczony zasadniczo dla dwóch pasażerów. W odróżnieniu od landa powóz ma jedno stałe dwuosobowe siedzenie w kierunku jazdy oraz mniejsze, składane dla dzieci. Przednia część nadwozia jest zabudowana na stałe i przeszklona, tylna natomiast osłonięta składanym skórzanym dachem-budą (podobnie jak w kabriolecie). Bardzo często nadwozie wyposażano w jedną płaską lub dwie gięte kryształowe szyby. Z przodu zamontowane siedzenie (kozioł) stangreta z wysoką osłoną – wachlarzem. Nad kołami umieszczone są błotniki również zwane wachlarzami. Landolet skonstruowano w XVIII wieku we Francji. Od początku używany był głównie jako pojazd miejski.
zęby
Powóz typu „landolet” GPE-7, pochodzenie: Bytom-Rozbark, datowanie: 1. połowa XX wieku. Pojazd konny czterokołowy, z prostymi szybami z przodu i składaną budą z tyłu. W kabinie znajduje się dwuosobowe siedzisko dla pasażerów skierowane w kierunku jazdy oraz umieszczone vis-à-vis mniejsze – składane. Z przodu ulokowany jest kozioł dla woźnicy (stangreta). Tapicerowna kabina landoletu wyposażona jest w oświetlenie elektryczne akumulatorowe. Z tylu na osi jezdnej zamocowane są kolce zapobiegające uczepianiu się pojazdu celem psotnej przejażdżki na gapę. Po prawej stronie od woźnicy zamontowany jest hamulec korbowy. Wymiary pojazdu: długość 320 cm, szerokość 164 cm i wysokość 194 cm. Przednie koło o średnicy 77 cm, tylne – 112 cm. Rozstaw kół: na przedzie 128 cm, w tyle 147 cm. Pełną konserwację pojazdu wykonała w 2006 roku firma JANKO Andrzej Jankowiak z Trawicy k. Koszalina.
hamulec
siedzisko
Powóz typu „landolet” GPE-111, pochodzenie: Katowice-Ligota, koniec XIX wieku. Wykonany w Opawie. Powóz czteroosobowy ze składaną budą i panoramicznymi, giętymi szybami z przodu. W tylnej części na osi jezdnej zamocowane są kolce. Drewniane szprychy kół osadzone w tulejkach na stalowej obręczy i dodatkowo ogumione. Po prawej stronie od woźnicy zamontowany jest hamulec cięgnowy. Wymiary powozu: długość 342 cm, szerokość 160 cm, wysokość 200 cm. Przednie koło o średnicy 96 cm, tylne – 112 cm. Rozstaw kół: na przedzie 140 cm, w tyle 150 cm. Naprawę pojazdu przeprowadziła firma kołodziejska Mikołaja Bogajewicza w Pniewach w 2005 roku.